Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Tuesday, September 27, 2011

Perangai setan....

Semasa saya tinggal di wad pembedahan ada
4 katil dalam satu bilik.

Di sebelah kanan saya ada satu makcik tua
yang ada batu dalam hatinya. Dia menunggu
untuk dipindahkan ke Hospital Selayang
semalam.

Oleh kerana saya masuk sabtu pagi, jadi saya
memang sempat jugak borak-borak dengan dia
dan juga anak yang menjaganya.

Bila anak dia balik dan diganti dengan cucu
perempuannya, hati saya sakit.Kenapa?

Sebab dia boleh dengar lagu kat handphone
dengan sekuat-kuatnya. Lepas tu main game
kat handphone dengan bunyi 'nit..not..nit..'

Aduh! Sabar gak lagi.Lepas tu jawab handphone
macam orang borak kat rumah sehinggakan nenek
dia yang sakit tu tegur dia.

"Orang sebelah ni sakit apendix..."

"Tak macam orang sakit pun." Itu jawapannya.

Jawapan di sebalik langsir itu memang sungguh
menyakitkan hati saya.

Saya bukan budak kecik yang mahu menangis
melolong dan begolek dilantai sebab sakit.

Tak lama lepas tu dia diganti dengan emaknya.
Lega hati saya. Boleh tidur dengan aman.

Dan hari Ahad selepas saya operation dia
datang lagi. Siap bawak laptop dan pasang
cerita P.Ramlee "Bujang Lapuk".

Pun dengan suara yang kuat. Nenek dia
menegur sekali lagi.

"Orang sebelah baru operation. Tutup.."

"Ala..tak pe..tak pe..."

"Tutup..tutup.." Kata nenek dia lagi.

Dia tak tutup, tapi dia memperlahankan
suara laptopnya. Nasib baik.

Kalau tak saya ingat nak komplen dengan
doktor. Biar doktor cuci sikit kepala
otak dia.

Anda tentu ingat, budak remaja yang buat
begini bukan? Salah. Orangnya sebaya dengan
saya rasanya. Sudah berkahwin dan ada anak.
Tapi perangai teruk.

Sebab apa saya kata begitu. Hospital dibuat
macam hotel. Akal tak da...

Pesanan kepada anda semua dan kepada diri saya
sendiri. Ingatlah setiap orang yang berada di Wad
sudah tentu sakit dan tidak sihat. Jadi jagalah
perlakuan anda.


Gambar dari Wad 3B.

No comments:

Post a Comment