Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Monday, September 26, 2011

Bermulanya sebuah cerita..

Tahun ini rasanya akan menjadi sejarah
dalam hidup saya. Banyak yang saya cita-
citakan, lagi banyak dugaannya.

Retak tangan bulan June, dan hari ini saya
baru keluar dari Hospital Putrajaya.

Bermulah sebuah kisah atau cerita yang
membuatkan saya merasa masuk ke dalam
bilik pembedahan.

Saya pergi klinik swasta pada Khamis lepas,
kerana sakit dibawah perut sebelah kanan.
Ubat tak dapat tapi hanya dapat 'refer letter'
untuk ke hospital.

Saya mula sakit dari hari isnin sehingga khamis,
tetapi lebih kepada sebelah malam. Dan sakit itu
berterusan sepanjang hari Jumaat kerana saya
tidak berpuasa hari tu. Tapi sempat lagi pergi
kerja.

Balik kerja tunggu suami balik dan dia bawa
saya ke Hospital Putrajaya. Masuk ke bahagian
emergency tetapi tetap kena tunggu, kerana pesakit
ramai.

Ramai bayi dan budak kecil yang saya tengok
separuh bogel di dalam dakapan ibu masing-
masing kerana demam.

Ada juga yang muntah memancut sehingga terkena
ke arah orang lain.kesian ..budak-budak..

Saya dapat masuk berjumpa doktor setelah 2 jam
setengah menunggu. Lama bukan? Nak tak nak
kena tunggu jugak.


Setelah di scan, sampel air kencing di ambil dan
saya disuruh menunggu lagi. Adalah agaknya dalam
1 jam saya menunggu, dipanggil lagi sekali untuk
diambil sample darah pulak.

Lepas tu tunggu lagi, dan dalam pukul 12 malam baru
saya dipanggil untuk berjumpa doktor.Pada waktu
itu pesakit semakin ramai dan ada yang pulang
kerana tidak tahan menunggu.

Saya dibawa ke dewan bersalin. Tapi jangan silap
ye. Saya tidak mengandung. Dibawa kerana mereka
nak check 'bahagian bawah' sebelum memastikan
tidak ada yang silap di situ.

Setelah semua selesai, di bawa turun kembali
ke bahagian pemantauan di emergency room.


Gambar yang saya ambil pada pukul 2 pagi. Dan
akhirnya saya di periksa sekali lagi oleh
doktor yang lain. Akhirnya saya di tahan wad.

Semasa itu saya ada seorang kawan, seorang guru
KAFA sama sakit dengan saya. Nama pun hampir sama
sehinggakan nurse yang jaga wad pembedahan pening
kepala nak bukak fail.

Setelah berehat di katil, datang lagi doktor yang
lain dan saya diminta berpuasa sehingga doktor pakar
datang pada sabtu pagi.

Tak lena pun tidurnya. Macam tidur-tidur ayam..Tempat
barulah katakan..



Penantian memang benar satu penyeksaan..Datangnya doktor
pakar membuatkan saya sedikit takut dengan dikelilingi
oleh 5 orang doktor yang lain.

Dia pun check dan tekan perut kat mana yang
dia suka. "awak sakit tapi boleh gelak lagi".
Itu katanya."Takkan saya nak nangis pulak.."
Jawab saya.

Dia membenarkan saya makan, kerana katanya
kalau makan saya akan bertambah sakit. Dan ter
nyata ianya benar..


Makanan tengahari saya pada hari sabtu. Bubur
nasi, ayam masak sos tiram dan juga 2 jenis
sayur. Ada juga buah oren.. Tapi saya makan
sikit je, lepas tu tidur.

Pukul 3 petang, makan pula minuman petang.Teh
dan sebiji pau..Perut saya bertambah sakit
dan doktor suruh mula puasa sekali lagi.

Confirm apendix dan doktor kata pembedahan
akan dijalankan dalam pukul 9 malam. Semua
borang saya sain.


Gambar setelah sain surat...Saya suruh suami
balik dulu, sebab kesian kat anak duduk
hospital lama-lama.

Dalam pukul 10 malam, sekali lagi datangnya
doktor dan memberitahu yang saya akan dibedah
pada ahad pagi kerana malam tu mereka
menerima banyak kes pembedahan yang tidak
boleh ditunggu.

Saya disuruh makan dan minum. Dan dia berpesan
saya kena berpuasa bermula pukul 2 pagi.

Akhirnya pada pagi ahad, darah diambil sekali
lagi untuk menentukan jenis darah dan buah
pinggang.

Pukul 9 pagi, saya ditolak masuk ke bilik
bedah. dan saya sempat sms kat suami..Dah
tu tak sedar dah.

Hanya sedar bila dipanggil' Pn Fadillah, Pn
Fadillah'. Sempat jugak tanya kat nurse tu,
pukul berapa. Pukul 10 lebih katanya..

Adoi, sakitnya bukan main lagi. Masa tu pulak,
tekak tu nak batuk.. Rasa nak pecah perut
dibuatnya.

Sampai kembali ke wad dalam pukul 11 pagi.Dan
disruh puasa sekali lagi sehingga ke pukul
petang.

Itupun setelah doktor yang bedah saya tu, datang
memeriksa. Barulah saya boleh makan....

Saya ditahan sehingga ke hari ini. Balik kerumah
tadi dalam pukul 2.30 petang.

Sepanjang saya duduk dihospital, 7 botol
air telah dimasukkan ke dalam badan saya.
Banyakkan?

Kost pembedahan/wad semua sekali adalah 990.00.
Ok kot! Sebab setahu saya, Hospital Putrajaya
ni separuh kerajaan/swasta.

Dan doktor/nursenya semua baik-baik dan saya
amat berpuas hati dengan layanan yang mereka
berikan.


Makanan tengahari tadi. Ikan masak
pindang, nasi dan 2 jenis sayur. Ada juga
kerabu mangga. Buah limau juga. Saya makan sikit je..


Tukang tolong habiskan makanan. Sedap makanannya.
Sebab kat Hospital ni, semuanya 1st class..

2 minggu saya diberikan cuti..Lama benar...

1 comment:

  1. satu part yg paling aku tak suka bila sakit di bahagian abdomen atau sakit puan ialah bila nak merelakan doktor menyeluk bahagian situ.

    aku benci betul.
    rasa nak bagi penerajang.
    haha.
    tapi apa nk buat, kan...?
    dah sakit.

    lagi satu ialah.
    b4 operation diorg akan cukur.
    betul tak kak..?
    hahaha...

    tak sukeeeeeeee.....

    aku 3 kali operate bahagian rahim.
    so.
    operation kali ke 2 dah 3 aku cukur siap2.
    haha.

    dan aku juga pernah operate breast sbb ada breast lump.
    pun sama kak.
    dia cukur juga.
    padahal tang breast tu tak berbulu pun, kan...?

    haha.




    .

    ReplyDelete