Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Sunday, September 04, 2011

anak angkat , Isabell


Nama dia Isabell. Saya selamatkan dia
dari belakang rumah orang.

Bahagian dapur rumah saya memang
bertemu dengan dapur jiran belakang
rumah.

Jadi sewaktu saya memasak, saya
terdengar suara anak kucing yang
begitu kuat.

Ingatkan dia mencari ibunya dan
saya beranggapan ibunya sudah ada
bila dia tidak bersuara lagi.

Bila saya menjengah ke belakang
dapur jiran saya itu, saya nampak
anak kucing yang sedang terbaring
lemah antara hidup dan mati.

Dengan keadaan basah kuyup kesejukan
ditimpa hujan. Saya tak berani masuk
ke dalam kawasan dapur jiran itu
takut kena dakwa, masuk tanpa
kebenaran.

Apa yang dapat saya buat adalah
mengambil kayu panjang, dan mengolek
anak kucing itu secara perlahan.

Dengarnya macam kejam, tapi saya
tiada pilihan lain. Tak sampai
hati nak biarkan.

Bila dah dapat, saya mandikan dengan
air suam dan bagi susu yang kita
selalu buat teh tarik..

Tak ada pilihan, nak buat macam
mana.. Semalam, saya bawak dia
jumpa VET dan doktor kata anak
kucing ni sihat...

Saya duk risau jugak, sebab dia
terlalu lemah, dan seakan menggigil.

Singgah kedai pet, beli susu dan
botol susu.

Inilah dia Isabell..



1 comment: