Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Tuesday, April 12, 2011

Tukang Jahit.

Anda ada pengalaman dengan tukang jahit? Bertuahlah kalau
tak ada, sebab hati tak sakit. Bertuah juga kalau ada, sebabnya
itu semua akan jadi kenangan dan pengalaman yang tidak mungkin
akan dilupakan.

Saya? Ada. Dan hati saya sakit dan terluka sampai sekarang. Bila
pandang muka tukang jahit tu, teringat kat peristiwa lama. Kalau
setahun sekali jumpa tak apalah. Tapi kalau dah hari-hari jumpa
cam mana? Sendiri mau ingat.

Saya tempah baju kebaya. Ingat lagi warnanya putih dan ada dot-dot
hitam. Hantarnya dekat 3 bulan, kira-kiranya nak pakai waktu raya
lah ni. Saya pulak suka cakap saya nak pakai awal.

Si tukang jahit nie pulak suka buat kerja last minit. Pelik, memang
pelik. Kalau saya , mau tak tidur malam kalau orang nak cepat.

Nak tahu bila saya dapat baju yang saya tempah? Saya dapat baju
itu sehari sebelum raya. Saya mintak butang cina, yang saya dapat
hanya butang katup. Sakit, memang sakit hati.

Untuk mengubat hati yang lara, saya ambik baju tu dan cari butang
yang saya nak. Tapi dengan muka yang masam dari cuka….
Lama juga nak hilangkan perasaan marah dan menyampah tu.
Sekarang rasa itu masih berbekas kat dalam ni…Simpan…

Jadi sekarang ini, kalau nak jahit baju saya tempah tempat lain.
Walaupun mahal, tetapi siap dalam masa yang dijanjikan. Kadang-kadang
tu saya mahu baju saya siap dalam masa 2 minggu. Saja pedajal
kat tukang jahit, pada halnya bukan nak pakai cepat pun…
Pengalaman pahit punya pasal, tak pasal-pasal orang lain
yang kena…

Saya tahu jugalah menjahit sikit-sikit.. Hujung minggu sudah saya
jahit skirt labuh. Kain tu dah lama terbiarnya.. Adalah dalam 2 tahun
kut. Nasib baik tak dimakan dek lipas..Kalau tak dah jadi roti
kirai agaknya..hehehe..

Sebelum:-


Selepas :-
(tali skipping pun ada, sibuk orang nak menjahit..sibuk
lah anak dara tu naik main lompat-lompat.)

2 comments:

  1. Pernah hantar baju sekolah anak ke tukang jahit suruh pendekkan.

    memang pendek betul...

    siap kena sambung balik.

    dah tu lain tone warnanya..

    ReplyDelete
  2. hahaha..lagi hebat pengalamannya nie..

    ReplyDelete