Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, April 01, 2011

Pontianak siang.

Lokasi di satu gerai burger… Tekak tengah mengada, tak
mahu makan nasi kononnya. Sedangkan burger lagi banyak
penambahan kalori...

"Burger daging satu dik. Special punya."

Dalam leka saya melihat senarai menu yang ada kat situ,
saya dikejutkan oleh suara sekumpulan anak muda.

Suara yang nyaring dan gelak ketawa yang macam
pontianak memang mengganggu kosentrasi saya
yang sedang meneliti dan menekun menu yang ada.

Bezanya, ini pontianak siang.. Kalau malam dah
lama saya lari dulu..

Kelihatan 3 gadis muda ( tapi tak pastilah yang mereka
itu 'gadis' ke tak.) Berpakaian uniform dan saya boleh
agak mereka kerja di mana.

Dengan rokok di tangan, dengan bercakap lucah
dengan bangganya mereka bercakap secara kuat-
kuat. Gelak kuat-kuat… eeeeee menyampahnya.

Nasib baik handphone tertinggal kat dalam kereta.
Agaknya mereka itu pekak. Agaknya mereka itu
seolah-olah berada di planet 'hantu' yang hanya
ada sesama mereka sahaja….

Apalah nak jadi. Tak malu pada mata yang memandang.
Saya yang mendengar terasa malu.

Sampaikan ada brother yang duduk sebelah meja budak-budak
nie siap tanya kat pelayan kedai tu, apa yang mereka letak
di dalam minuman sehinggakan budak-budak itu
menjadi semakin galak..

Brother tu kata, kalau boleh dia nak jugak…. Malu! Malu! Saya
pulak yang terasa malu….

Hebat sangat agaknya, bila cakap kuat-kuat walaupun
duduk sebelah menyebelah sesama sendiri… Kalau cakap
benda yang elok tak pe lah jugak, itu pun mungkin
akan ditegur sebab bercakap terlalu kuat.

Kiranya macam menjerit-jerit.Pelik saya dengan
orang yang sebegini…

2 comments:

  1. terlalu berkiblatkan barat...

    gagal mentafsir erti kebebasan...

    nilai diri yang tak dihargai lagi...

    itu antara rumusannya, kak.

    ReplyDelete
  2. ia, benar..anak-anak zaman sekarang 'terlebih sudah'.

    ReplyDelete