Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Sunday, April 03, 2011

Fobia.

Apa itu fobia? Mengikut maksudnya di dalam kamus dewan,
fobia adalah bermaksud ketakutan yang amat sangat akan
sesuatu.

Kenapa saya mengutarakan persoalan ini? Saja je..hehe..

Semasa saya menghadiri kelas renang semalam, ada
2 orang pelajar baru. 2 orang ini adalah adik beradik.

Si kakak saya tengok ok saja, tetapi berlawanan pula
dengan si adik. Si adik kelihatan takut benar dengan
air.

Semasa memulakan pelajaran pertama, cikgu mengajar
si adik cara-cara untuk mengapungkan badan.. Berkali
kali di cuba , tetapi si adik seolah-olah takut
hendak menenggelamkan mukanya di dalam air.

Lama juga si adik mencuba, tetapi tidaklah saya perasan.
Yang pastinya si kakak sudah mendahului si adik. Kesian
juga saya melihatnya.

Cikgu juga tidak memaksa..Kang lemas pulak anak orang
puas pulak nak menjawab nanti. Jadi cikgu
mengambil pendekatan yang lembut. Tidak memaksa tetapi
menyuruh si adik itu mencuba dengan hati yakin boleh
di dalam diri.

Si adik ditinggalkan sendiri untuk menyelesakan
gerak badan dan keyakinan dalam dirinya. Gemuruh! Takut!
Berkali-kali si adik menepuk dadanya...

Setelah kelas hampir tamat, barulah si adik dapat
menguasai kemahiran tadi.

Ini kali 2 saya dengan orang takut dengan air...Minggu
sudah saya dengar juga, tapi tidak melihatnya sendiri.

Diri masing-masing. Sudah tentu ada kelebihan dan
kekurangan yang tersendiri.

Saya fobia dengan tempat sempit. Macam tak cukup
nafas di buatnya. Oleh itu saya seboleh-boleh
mengelakkan tempat yang akan membuatkan saya
kelemasan.

No comments:

Post a Comment