Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, January 19, 2012

Seorang lelaki yang bernama H......

Gambar pic dari FB Ekin Amir.(minta halal ye)

Siapakah lelaki ini? Apa hubungan saya
dengan beliau? Kenapa saya meletakkan gambar
beliau di sini?

Ok, lelaki ini bernama Hamzah Bin Jantan.
Beliau adalah seorang guru yang mengajar
pendidikan jasmani dan Bahasa Malaysia
semasa saya bersekolah dulu.

Beliau adalah guru kegemaran atau boleh
dikatakan guru kesayangan saya. Saya suka
cara beliau mengajar.

Hendak dikatakn tegas, tidak juga. Hendak
dikatakan lembut, tidak juga. Tapi saya
memang merujuk kepada beliau, jika saya
tidak faham.

Saya ingat dulu, semasa berada di tingkatan
2. Saya pernah kena debik dengan papan kerusi
oleh beliau di belakang badan. Sebabnya tidak
dapat jawab apa yang beliau tanya.

Sakit jugak lah, sebab badan saya pun
lebih kurang macam papan juga. Kurus
kering.Hehe.

Satu lagi, beliau suka pegang/ cengkam
kepala(tidak kuat pun, sekadar meletak
tapak tangan)di atas kepala anak didiknya.

Tapi saya selalu tolak tangan atau alihkan
jari beliau dari kepala saya.. Haha..Rasanya
beliau memang seorang guru yang sporting
dan saya suka dengan senyumannya.

Kalau beliau sudah pandang saya, dan saya
pandang ke arah lain. Secara automatiknya
beliau akan menjerit nama saya suruh jawab..
Aduh!!!

Sudah tercapai juga hajat saya mahu
melihat rupa beliau pada zaman sekarang.

Ialah, semasa muda lain wajahnya. Sudah
berumur tentu wajah juga ada perbezaannya.
Cuma senyumannya tetap sama.

Ah! Tiba-tiba saya rindu dengan zaman
persekolahan saya. Rindu dengan jeritan
para guru yang banyak mendorong, mendidik
dan juga memberi kata semangat yang tidak
putus.

Tahun lepas, saya ada menelefon beliau
setelah mendapat nombor dari sahabat
saya.

Alhamdullilah, beliau boleh mengecam
suara saya dengan hanya mendengar saya
ketawa.

Kini beliau telah menjadi Guru Besar
di Sekolah Kebangsaan Telok Kemang,
Port Dickson, Negeri Sembilan..

Insya-Allah, satu hari nanti saya
mahu melawat beliau....

No comments:

Post a Comment