Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Wednesday, January 26, 2011

Letih & muak.

Sejak kebelakangan ini saya selalu mendengar ayat "orang lain boleh, kenapa
aku tak boleh buat".

Boleh, kalau nak buat.Boleh kalau nak ikut. Orang datang lambat, awak pun nak
datang lambat. Orang nak cuti sesuka hati, awak pun nak buat macam itu.
Kalau ikut benda yang elok, tak ape lah jugak…Ini irihati pada benda yang
merapu.

Macam tak ada pendirian dan juga macam budak-budak. Pelik bin ajaib dengan
orang sebegini. Tidak malu pada mata yang memandang apatah lagi
pada telinga yang mendengar.

Kadang-kadang nak je saya kata macam ni, " orang masuk lubang
najis, awak pun nak terjun sama ke?". Tapi tak terluah, sebab perasaan
hormat itu masih ada di dalam diri saya.

Dulu, semasa sekolah dengar orang bekerja dan pegang duit sendiri
macam best je. Bila tunggu SPM, tak sabar-sabar nak kerja.

Memang best bila dapat gaji, tapi nak melayan
dan bergaul dengan rakan sekerja yang macam-macam perangai
memang memeningkan kepala.

Buat anak-anak atau adik-adik yang baru mahu melangkah ke alam perkerjaan,
buatlah kerja dengan ikhlas dan jujur.
Mungkin orang tak nampak apa yang anda buat atau kerjakan tapi ALLAH nampak.

Rasa letih! Sempat tak agaknya saya bertahan sehingga ke umur 40 an ni?

2 comments: