Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, January 13, 2011

Emak oh emak...

Dua tiga hari lepas, saya hantar dan tunggu anak mengaji.
Tiba-tiba datang seorang wanita menaiki motor bersama
3 budak perempuan. Rasanya anak-anak dia.
Seorang pulak budak lelaki, kacak bersongkok mungkin
umurnya dalam 4 tahun rasanya (naik basikal).

Comel budak lelaki tu, siap beri salam dan menyalam
tangan saya lagi. Bangga saya kalau ada anak yang
bersopan begitu.

" Baru nak mengaji ke?" Tegur saya kepada wanita itu.

"Iye baru nak hantar." Wanita itu menjawab.

Kebetulan pula anak saya habis mengaji dan saya pun balik. Di dalam
hati muskil juga.

Si emak memakai seluar jeans ketat separuh punggung, lengan baju
juga pendek. Rambut pula mayang mengurai. Memang cantik.
Persoalannya, apa perasaan ustazah yang itu apabila melihat
si emak memakai pakaian begitu apabila menyerahkan anak
kepada si Ustazah?

Saya rasa Ustazah itu mesti malu pada kaumnya sendiri. Pada saya,
tak payahlah nak berjubah dan bertudung litup, tetapi apalah salahnya
kalau berbaju kurung. Tak kan tak ada baju yang sopan sikit.

Kita nak menyerahkan anak untuk belajar mengaji Quran bukannya
untuk menyerahkan anak masuk pertandingan nyanyian atau
seumpamanya. Jadi, jagalah adab berpakaian kita. Bak kata pepatah,
masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau sendiri mau
ingat. Kalau saya, dah larilah..takut kena baham dek rimau.

Ini untuk peringatan kepada teman-teman dan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment