Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, August 19, 2011

19 Ramadhan - Bunga api.


Sejak bulan puasa mula, bila selak surat
khabar mesti ada cerita jari putus atau
hancur terkena mercun.

Iyalah, dah malang nak kena. Nak buat
cammana lagi.Pergi je lah Hospital.

Masa zaman saya kecik-kecik dulu, cuma
main bunga api yang banyak asap tu,
sampai nyamuk pun kelemasan dalam
asap.

Lepas tu bunga api besi. Yang didepannya
ada gambar harimau/kucing hitam (thunder cat)
kalau tak silap. Sesekali mengelinting
juga tangan apabila terpegang besi panas
tu.

Kalau dah malas sangat nak pegang,
bengkok kan hujung besi tu dan sangkut
kat pokok bunga kertas.. Dan emak saya
akan kata'habislah pokok bunga aku..'.hehe..

Ada juga mercun 'chuptam'..Itu yang saya
panggillah. Batang lidinya warna merah.
Orang lain panggil apa, saya tidak pasti.

Nak main dia, kena masukkan lidinya dalam
botol oren dan bakar. Suppppp.....dia terbang
dan meletup..tammmmmm....

Ada lagi yang lebih berani, beli pulak
bunga api 'das'. Pegang batangnya, bakar sumbu
dan halakan ke atas...bebunyilah dia 'dassss'
sambil mengeluarkan berbgai warna.

Masa pegang tu, ada sedikit takut... Takut
meletup kat tangan.. Mau kudung ooooo..
Tapi tak pulak...

Dan nak meriah lagi, pergi main meriam
kat hujung kampung. Berdentum bunyinya. Tapi
seronok..

Saya dengar je lah. Tak pernah pun tengok
macammana orang main meriam buluh tu...

Saya tak boleh lupa satu perkara bila
bab main bunga api/ mercun nie.. Memang setiap
kali nak raya, saya akan teringat..

Anak saudara saya main bunga api lalat. Dah
namanya pun lalat, sudah tentu dia akan tebang.

Seingat saya, warna mercun tu kuning berbelang
hitam. Bakar sumbunya dan baling ke atas. Yang
anak saudara saya pun balinglah..

Bunga api tu terkena siling dan jatuh kembali.
Kat mana jatuhnya? Kat belakang telinga anak
saudara saya tu. Apalagi, menjerit sudah.

Jadi bengkak dan menanah, belakang telinga
dia, nasib baik ada telinga lagi. Itulah
penangan bunga api/mercun nie..

Jadi berhati-hatilah bila main mercun/
bunga api nie. Seronok sekejap, lama
mengidap..

Anak dara saya baru hari ni, bapak dia
belikan bunga api. Sebelum nie hanya
dapat main mercun 'pop' je..

Tapi satu yang saya muskil, kenapa kaum
cina main bunga api/mercun mereka tidak
tercedera...

No comments:

Post a Comment