Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, August 11, 2011

11 Ramadhan - Mengelesat!


Mengelesat? Kalau ikut apa yang saya
paham, maknanya tak tentu arah.

Masa saya kecik-kecik dulu, kalau
dah nak masuk pertengahan puasa
macam ni, akan keluarlah soalan cepu
tak berapa nak emas.

"Bila mak nak buat kuih?"

" Mak cik bedah tu dah jemur tepung dah." Mulalah
mengira orang tu dah jemur tepung, dah jemur gula.

Ha.. Orang dulu-dulu sebelum buat kuih
dia jemur tepung dulu.. Lepas tu baru ayak.

Sekarang nie, tak tahu lah pulak macam mana
caranya. Tak nampak pulak menjemur benda makanan
selain daripada baju dan seangkatan dengannya...

Selalunya emak saya akan jawab"lambat lagi.."
Saya dan adik akan tarik muka masam, sebab
tak sabar. Mulalah mengelesat.

Bila dah mula buat kuih, sibuk pulak mengira
berapa jenis. Bukan apa, senang nak banding
dengan rakan sebaya sebelah rumah..

Selalunya sayalah yang tewas, sebab emak lambat
mula. Kuih pun style dolu-dolu punya sedangkan
dia punya kuih macam-macam ada..Sabor je le.

Bila dah besar, tugas saya dan adik pulak buat
kuih.Tapi saya Cuma akan buat kuih yang goreng-
goreng. Saya tak suka benda yang nak kena terap
bebagai ni.. Leceh…

Tapi saya suka bau esen vanila dan bau kuih
yang di bakar. Tapi saya kurang suka makan
biskut raya.. Sebab tu malas nak buat.hahaha..

Adik sayalah yang menerap. Lambat habis ooo.
Puas menunggu dari pagi sampai petang. Tak sanggup
saya.

La ni, masing-masing dah kahwin. Saya jarang-jarang
buat kuih. Adalah 1& 2 yang buat, itupun kalau RAJIN.
Kalau tak beli je la.

1 comment:

  1. ye la...

    aku ingat lagi kalau dulu-dulu nak buat kuih kena jemur tepung dulu...

    zaman moden sekarang ni, jemur tepung tak ada dalam resepi la...

    ReplyDelete