Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, December 25, 2009

Tak sanggup..

Saya baru pulang dari Hospital Kajang. Mak long saya masih di ICU. Keadaannya bertambah teruk. Kaki kanannya telah dipotong di bawah lutut pada Selasa yang lalu. Tidak dapat diselamatkan.

Sebelum itu, keluarganya telah mengadakan bacaan yasin beramai-ramai. Dengan harapan semua ini dapat dielakkan. Tapi kuasa Allah. Tak siapa yang dapat menghalang.

Esok, cucu Mak Long saya akan bernikah. Robani Hassan (kalau yang minat sukan, mesti kenal siapa dia). Bayangkanlah perasaan ayah kepada pengantin ini. Emak sedang terlantar di ICU dan anak pula mahu bernikah esok. Sudah tentu pening kepala.

Semasa di dalam bilik ICU tadi, saya memimpin emak saya mendekati katil Mak Long saya (Mak long adalah kakak ipar mak saya). Kakinya yang tinggal separuh itu tidak berani saya selak. Perasaan takut dan ngeri menguasai diri.

Selama ini, saya biasa tengok gambar-gambar yang lebih ngeri lagi. Orang lain tak mahu tengok, tetapi saya akan tengok. Kepala leper, badan bawah tayar lori, daging berkecai, badan orang disiang dan dimakan dan macam-macam lagi.

Tetapi kenapa saya takut untuk melihat kaki Mak Long saya yang tinggal separuh itu? Mungkin kerana Mak Long saya ini adalah orang yang saya kenal dan ahli keluarga saya.
Saya tidak sampai hati...

2 comments: