Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Saturday, December 19, 2009

Semalam...1 Muharam






Semalam kami (family kakak dan saya anak beranak) pergi ke pantai. Nama tempat itu Teluk Kubur. Kenapa dinamakan sedemikian? Kerana di situ ada kubur lama. Letaknya di belakang EAGLE RANCH RESORT PD.Sekarang keadaan tempat itu berbeza.

Dulu, lalangnya saja sudah setinggi saya. Laluan hendak ke pantai pun kena lalu dicelah pokok-pokok gelam. Pernah sekali terserempak dengan ular sawa yang sebesar betis saya melintasi laluan itu. Dengan debaran, kami membiarkan dia lepas dulu. Takutnya masa tu....

Kini, laluannya sudah bertar. Kereta boleh parking sehingga menghampiri ke gigi pantai. Sudah ada kedai makanan. Begitu besar perbezaannya.

Tujuan kami ke sana, kerana hendak mencari siput. Semasa saya datang, sudah ada 6 ekor belangkas yang telah dapat ditangkap oleh anak buah saya (gambar no 4). Masa tu air masih pasang lagi. Sedap kalau di masak cili ataupun lemak kuning. Isinya sepuluh kali lebih sedap dari ketam. Tapi kena pandai menyiangnya, kerana ada satu bahagian kecil yang perlu dibuang. Kalau makan boleh memudaratkan. Pantangnya jangan dimakan bersama dengan air kopi o dan juga ubi kayu. Jangan tanya kenapa? Memang itu yang diberitahu oleh emak saya. Pernah kawan saya bertanya "belangkas tu duduk atas pokok ke?" He..he...

Gambar ketiga adalah remis. Kecil-kecil sahaja. Sedap kalau direbus dengan daun kunyit, serai yang dititik dan juga bawang. Goreng cili pun sedap.

Gambar kedua, adalah siput belat. Kami dapat dua baldi siput semalam. Ini bahagian saya. Ingat nak masak sambal nanti. Tiram juga entah berapa puluh ekor yang menjadi rezeki kami semalam.

"Patutlah orang yang duduk kat tepi laut selalu kena gout, senang dapat makanan laut." Itu kata suami saya sambil menelan tiram mentah. Entah berapa ekor yang ditelannya semalam saya pun tak tahu. Suami dan anak saya begitu teruja dengan pengalaman ini.

Dan saya gembira, kerana dapat melalui pengalaman ini sekali lagi. Lama sudah saya tinggalkan tempat ini. Bau air laut membuatkan saya terkenang zaman kanak-kanak saya. Tiada rasa takut.. Hendak ke pulau, kena mengharung air separas dada. Semalam, saya tanya kakak saya, ada berani nak pergi Pulau Asam? Jawapannya tak berani, saya juga.

Dan akibatnya, hari ini saya jalan macam robot. Semua badan rasa sakit. He..he..he..

3 comments:

  1. iya kak, belangkas...kalau tak salah nama omputihnya adalah king crab..

    ReplyDelete
  2. Salam tahniah dari AK buat fadhilah ... ya, nanti saya cari. Selfon tu selalu takda kredit ... hehehe, nanti saya pamer di blog setelah mengimbasnya. :)

    AK senyum dari semalam.

    ReplyDelete