Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, December 31, 2009

Hari Jumaat...







Kejadian 11/12/09 - Jumaat.

Gambar 1 & 2

" Ibu! Cepat!" Tidur saya terganggu apabila mendengar suami saya menjerit dalam keadaan kelam kabut. Dia bangun awal pagi itu kerana hendak menghantar barang ke Bentong, Pahang.

Saya bangun dan terus meluru keluar. Ada seekor anak arnab yang melintuk liuk dilantai yang kasar dan basah dan berlumur dengan pasir dan kotor. Anak Arnab itu mungkin ditendang oleh ibunya dari kandang yang separas pinggang saya. Nasib baik tak mati.Saya namakan dia Marcel (badannya berwarna hitam dan putih).

Satu lagi berada di dalam kandang. Saya namakan Marco. Anak kepada pasangan adik beradik yang saya namakan Chinta & Akid. Akid ni kacak tau. Ada tahi lalat di sebelah pipi kiri.

Penyakit lelah yang meninggalkan saya 22 tahun yang lalu hampir menyerang kembali, kerana saya mencium Akid. Penyudahnya kena marah dan bebel dengan mak saya. Terus saya tinggalkan tabiat itu.

Marcel dan Marco ini diberanakkan pada hari Jumaat (11/12/09). Saya namakan sedemikian, sebab masa itu saya tengah membaca MH. Kan Marcel pandai 'terbang' (dari kandang ke bawah..he..he). Sekarang ini hanya tinggal Marcel sahaja. Marco telah mati pada Isnin yang lalu (28 dec). Tidak tahu kenapa. Pagi itu sebelum pergi kerja, saya menggangkat dia untuk disusukan. Perutnya berlubang sehingga nampak isi dalamnya. Tiada air mata saya ketika itu. Sayang sungguh.


Kejadian : 25/12/09 - Jumaat

Gambar 3

Seperti biasa, bagun pagi saya akan menyelak kain langsir.Mata saya terpaku. Sebab ada seekor anak arnab di lantai, berdekatan dengan kandang emaknya. Saya memang mengasingkan anak dan ibunya- takut kena pijak. Saya tidak letak nama pada anak arnab ini. Adik beradiknya enam ekor. (dua ekor putih semuanya, dua ekor bercelak matanya dan dua ekorlagi ada corak hitam di punggungnya)

"Kakak, cepat..." Terburu-buru saya mengambil kunci. " Ambik tudung ibu cepat.." Meluru saya keluar. Anak arnab itu juga meluru menapatkan saya.

Perasaan saya masa itu, tak dapat diluahkan. Sayang, kasih, takut dan macam-macam lagi.Sayang dan kasih kerana anak arnab itu meluru dekat saya, seolah-olah meminta pertolongan dari saya. Saya takut anak arnab itu menjadi mangsa sang kucing yang selalunya akan tidur di atas kereta saya.

Sekali lagi, Alhamdulillah anak arnab itu terselamat. Tetapi hidungnya berdarah. Sangkar yang saya letakkan sama tinggi dengan paras muka saya itu mungkin dipanjat sehingga ke atas bumbungnya yang tidak di letakkan dawai kawat yang halus.Sekarang ini dia sudah sembuh. Sudah diletakkan minyak gamat.

Mungkin hujung minggu ini saya akan menjualnya ketujuh-tujuh ekor ini ke kedai haiwan. Sayang, memang sayang. Tapi tak larat nak bela.Cukuplah saya bela ibu dan bapaknya saja (5 ekor) semuanya.

Ada sesiapa yang berminat mahu membeli anak-anak arnab ini?

4 comments:

  1. hehehe ... emmm ... kena ganti nama Marqo tu dgn nama Namtar atau Tiamat ... baru power!

    ReplyDelete
  2. salam.:) hurm, memang xtutup full eh sangkar dia? Cute betul arnab tu.

    ReplyDelete
  3. salam..bukan tak tutup full, tapi badan dia yag kecil tu boleh melepasi sangkar itu. kami cuma tambah kawat halus dikeliling sangkar, tapi tidak dibahagian atas...

    ReplyDelete