Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Tuesday, December 15, 2009

Harta dalam negeri...





Duit bagai air yang mengalir tanpa dapat disekat, bila saya ke kedai buku. Saya akan membeli apa saja buku yang saya suka dan menarik perhatian.

Tabiat suka buku ini sudah lama. Sejak saya bersekolah lagi. Tetapi pada masa itu, nak membeli tidak mampu. Jadi amalan meminjam itu sudah biasa. Tetapi saya akan pastikan buku itu dipulangkan secepat mungkin. Boleh dikatakan, saya telah habis membaca buku cerita di perpustakaan sekolah pada waktu itu.

Bila saya mula berkerja (masa itu kerja kilang)dan apabila mendapat gaji setiap hujung bulan, saya akan membeli sekurang-kurangnya empat atau lima buah buku. Sehinggakan emak saya bising..

"Asyik buku je kerjanya.." Itu kata emak saya apabila dia melihat saya tidak bergerak kerana leka membaca buku di atas katil.

"Baca buku lagi bagus dari duduk melepak tak tentu hala.. Kalau asyik lesap entah ke mana nanti, emak bising pulak." Jawapan skema.

Kata-kata itu mungkin membuatkan emak saya terfikir 'betul juga' dan tidak lagi bising-bisng dengan saya.

Sehingga sekarang ini, tabiat itu sudah sebati dalam jiwa. Nasib baik suami saya juga memahami.Kini koleksi buku novel saya sudah mencecah ke 500 buah. Belum termasuk bahan bacaan lain lagi seperti majalah kekeluargaan dan sebagainya. Tetapi tidak majalah hiburan (saya tidak berminat). Kalau dihitung harganya, sudah boleh dibuat hantaran perkahwinan agaknya.

Tetapi saya tidak membenarkan buku saya dipinjam. Sebabnya...saya sayang buku saya. Pernah saya meminjamkan buku saya kepada sahabat2 saya. Apabila ia dipulangkan, langsung tidak memuaskan hati. Malahan ada juga yang buat seperti harta sendiri.Kalaulah saya tahu, mati hidup balik pun saya tak akan pinjamkan.

Mungkin ada yang mengatakan saya kedekut. Betul. Itu saya akui. Sebab saya bukan membelinya dengan air liur atau mintak saja dari taukeh kedai buku. Lagipun saya kedekut dengan harta sendiri..Rakan sepejabat pun sudah tahu tentang sikap saya yang satu ini.

Saya cukup pantang apabila melihat buku dibuang atau dikoyakkan, hatta buku mewarna budak-budak sekali pun. Tak tahu kenapa. Rasa sayang sangat-sangat. Buku tadika anak saya masih saya simpan sehingga sekarang.

Setiap satu dari buku saya, ada label ditepinya. Saya menyimpan data (no label, tajuk, nama penulis dan harganya) di dalam pc. Rak buku itu juga dibuat sendiri oleh suami saya. Dari lantai hingga ke syiling rumah. Cantik? Iya. Cantik di mata saya sebab itu hasil tangan suami saya.

Suami saya selalu berkata "tunggulah besok...bila Nurul dah besar, habislah buku-buka awak.." Sengaja dia mahu mengusik.

Tetapi saya tetap susah hati... Bukan saya kedekut dengan anak sendiri, tetapi bolehkah dia menjaga buku-buku saya itu seperti saya menjaganya?

2 comments:

  1. mak oi banyaknya buku ... dey, kasik bubuh chatbox tepi tu le, senang orang nak tingal msg

    ReplyDelete