Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Wednesday, November 25, 2009

Rencah!



Lokasi: Rumah lama di Port dickson

Waktu : Pagi

Ramai orang sudah datang. Kawan saya tersenyum melihat ramai yang datang ke rumahnya hari itu. Berjumpa dengan sahabat lama, kaum keluarga dan tentu jiran sekampung mebuatkan seseorang itu terasa bahagia.

Adat kenduri kendara di kampung. Sudah tentu ada amalan bergotong royong itu wujud. Ada yang memotong sayur dan ada yang sedang memasak. Saya duduk di sebelah, salah seorang penanggah perempuan. Dia sedang sibuk menyiang daging untuk dijadikan rencah menggoreng kueh tiew untuk dijadikan sarapan pagi. Saya terkejut..

Saya memandang sekali lagi untuk memastikan apa yang saya pandang itu adalah benar. Daging bahagian kaki yang selalu saya tengok di AFC (ASIAN FOOD CHANEL)itu membuatkan tekak saya meloya. Kenapa mereka menggunakan daging itu (daging b..i).

Saya hanya mendiamkan diri. Mulut mahu menegur tetapi hati seolah-olah terpaku. Tidak betah mengeluarkan walau satu perkataan pun. Setelah kueh tiew itu masak, ramai yang memakan hidangan tersebut. Sekali lagi saya mahu menegur tetapi sama seperti tadi, bisu dan kaku.

Tiba-tiba saya terjaga. Ah! Mimpi rupanya.. Alhamdullilah (kerana ia hanya mimpi)

Tetapi kini, terbit rasa bersalah. Apakah maksud mimpi saya itu ?Kenapa saya tidak berkeras melawan hati saya yang terpaku dan kaku itu. Kenapa saya tidak menjerit mengatakan yang makanan itu adalah haram???

Saya pernah mendapat email. Memaparkan sebungkus daging b..i yang ada perkataan halal (dari negara jiran kita, kalau tidak salah saya)dibungkusannya. Email itu telah saya buang lama dahulu. Gambar yang saya paparkan di atas adalah gambar yang baru saya dapat bulan lepas.50% halal???? macam mana tu??

Rasa kecewa sebenarnya apabila melihat kedua-dua email itu. Perkataan halal sekarang ini terlalu murah...

Berhati-hatilah dengan apa yang kita makan, kerana itu semua akan menjadi darah daging.

No comments:

Post a Comment