Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Sunday, November 22, 2009

Alone!




Namanya Alone. Diberi nama sebegitu kerana dia seekor saja yang hidup antara 3 ekor. Seekor mati masa dilahirkan manakala seekor lagi mati ketika berumur 2 minggu (cacat dan tidak membesar). Alone adalah dari spesis Anggora.


Kini Alone sudah ada teman. 4 ekor adik alone dilahirkan pada Isnin yang lalu. Geli apabila melihatnya bukan...Saya sudah bersedia dengan bakul apabila melihat ibunya yang bernama Jasmine sudah mencabut bulu di badan dan mengemamnya di dalam mulut. Tak tahu kenapa tapi itu yang dilakukannya setiap kali arnab-arnab saya mahu beranak.

Teringat cerita lama. Masa tu mungkin saya berumur dalam lingkungan 8 tahun. Emak saya ada membela arnab, tetapi tidak dikurung di dalam kandang. Dibiarkan lepas bebas, lagipun tiada anjing yang berkeliaran di kampung saya.

Arnab itu beranak di dalam lubang tanah. Apabila dia keluar, anak-anak juga terkeluar sama. Pada masa itu saya menyangkakan yang anak arnab itu adalah anak tikus.

Apalagi, saya pun mengambil dan mencampakkannya ke dalam unggun api (pada ketika itu emak saya sedang membakar daun-daun kering)

Rasa bersalah? Sudah tentu...kalaulah saya boleh kembali ke zaman itu...

No comments:

Post a Comment