Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, November 19, 2009

Hujung minggu.

Minggu sudah saya ke pasar borong setelah lama tidak ke sana. Ada orang tak suka pergi pasar. Tapi saya suka. Ia tempat yang saya suka pergi selain dari kedai buku.

"Uwek.. busuk lah ibu." Itu kata anak saya, kalau dia mengikut. Selamba tangannya menutup hidung. Dia tidak peduli kepada peniaga yang memandang.

"Siapa suruh ikut." Itu jawapan saya yang paling senang.

Saya tidak suka dia mengikut ke pasar kerana ia nya akan melambatkan pergerakan. Orang ramai dan sudah tentunya simen yang dipijak, licin kerana lantainya basah. Setakat ini belum pernah saya berjumpa pasar ikan yang lantainya kering.

Sibuk nak betulkan seluar, nak tolak bakul yang beroda, sibuk nak mengimbangi badan supaya tak jatuh dan banyak lagi yang kadang-kadang membuatkan kesabaran saya menipis.

Sekarang ini dia akan duduk di kedai makan dan bersarapan bersama En Su. Jadi saya akan pergi bershoping ikan dan sayur selama mana yang saya suka.

Sebab itu, apabila ke pasar saya tidak akan memakai jam tangan dan handphone saya akan di tinggalkan di rumah. Saya tidak mahu diganggu. Inilah masanya saya mahu memilih, memicit dan membelek selama mana yang saya mahu.

Saya boleh berpusing 4 atau 5 kali di bahagian ikan/ayam/daging untuk memilih. Tetapi tidak dibahagian sayur-sayuran. Kerana apa? Kerana saya tak suka makan sayur... Itu kelemahan saya dan kini sudah ada yang mengikut (anak saya).

Dipasar juga saya boleh melihat gelagat orang. Pernah saya melihat seorang perempuan cina tua (lingkungan umur mungkin dalam 70an) memilih ikan bawal putih yang besarnya lebih sedikit dari duit syiling 50 sen seekor demi seekor. Begitu sabar dia memilih. Orang gajinya yang ada di sebelah sudah tunjuk muka bosan.. Begitu juga dengan sayur-sayuran. Kebanyakannya (selalu yg saya tengok, mereka berbangsa cina) memilih sebatang demi sebatang atau pun sehelai demi sehelai. Berbanding dengan saya. Tetapi tidaklah saya membeli membuta tuli.

Ada yang menarik perhatian saya minggu lepas. Seorang wanita bertudung, tetapi memakai seluar singkat. Kalau singkat hanya separas buku lali, saya amat memahaminya kerana saya juga melipat kaki seluar agar tidak terkena air dari lantai yang kotor. Tetapi wanita bertudung itu memakai seluar separas lutut. Pelik bukan. Tetapi benar.

Pelik sungguh fesyen sekarang ni...

No comments:

Post a Comment