Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, November 27, 2009

Apa itu..

Pada suatu malam, saya dan anak saya sedang baring sambil menonton tv. Sebuah cerita Inggeris yang saya tidak ingat tajuknya.

"Ibu! Seks tu apa bu?" Pertanyaan spontan dari anak saya setelah dia membaca senikata yang terdapat di skrin tv.

Dalam hati saya masa tu dah gelabah. Apa saya nak jawab yea.. Saya takut tersalah jawab sebenarnya. Dan saya tidak menyangka yang anak saya bertanya tentang itu. Umurnya baru mahu memasuki 9 tahun.

"Seks itu adalah jantina. Macam lelaki atau perempuan. Kalau binatang kita panggil jantan atau betina." Jawab saya.

Makna seks dalam kamus dewan: -

1) sifat-sifat yang membezakan lelaki atau perempuan.
2) Keinginan syahwat.

Saya tahu jawapan saya kurang tepat, kerana mengikut cerita yang kami sedang tonton itu maksudnya lebih terarah kepada makna yang ke 2.

Seingat saya, saya sendiri tidak pernah bertanya tentang seks kepada emak saya dari dulu sehingga sekarang. Perasaan malu lebih menguasai diri. Saya tahu hanya melalui pembacaan.

Berlainan dengan anak-anak zaman sekarang.Pemikiran mereka lebih ke hadapan.Mereka lebih suka berterus terang.

5 tahun lalu:-

"Nanti, Nurul lari dari rumah..padan muka ibu sebab tak ada anak lain..."Itu kata-kata tulus anak saya semasa dia berumur 4 tahun. Hanya kerana saya memarahi dia mengacau saya membuat kuih raya.

Perasaan saya pada masa itu hanya Allah saja yang tahu. Takut sungguh... Itu baru umur 4 tahun... Banyak lagi masa yang perlu saya tempuh. Hati saya terpujuk apabila memikirkan dia hanya budak yang tidak berakal (kalau dia ugut saya sekarang ni, memang saya tangan-tangan kan).Saya tak sangka dia sudah pandai berfikir ke arah itu dan juga mengugut saya.

Nampaknya saya kena bersedia dengan soalan-soalan maut dari anak saya selepas ini...

Anda bagaimana?

No comments:

Post a Comment