Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, October 29, 2010

Berangan.



Ini buah berangan yang saya beli semasa dalam perjalanan balik dari kampung yang dijual di persimpangan Kuala Sungai Baru dan Tanjung Agas.

Harganya sekilo RM 26.00. Saya beli RM 10.00 pun dah banyak.


Masa saya sekolah rendah dulu, di sebelah kiri sekolah ada sepohon pokok berangan yang mungkin telah wujud sebelum saya lahir lagi. Poko itu tumbuh di tepi kubur.

Masa tu tak rasa takut pun. Bila pokok itu berbuah, buahnya akan jatuh apabila ditiup angin. Yang saya ingat ketika itu, kulit luarnya masih hijau dan berduri.

Berebut kami mengambilnya. Balik kopek kulitnya dan terserlah kulit keras seperti yang berada di dalam gambar tu.

Goreng pulak dengan pasir. Agak-agak sudah masak, kopek dan makan. Rasanya sedap dan lemak.

Buah berangan saya beli ini, terasa sedikit manis. Namanya pun Berangan Madu.

"Abah kalau kita makan buah ni, kita akan berangan eh?" Pertanyaan dari anak saya.

" Nama je lah...."

No comments:

Post a Comment