Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Monday, October 25, 2010

Kelahiran yang pertama




DOB : 18 October

Anak Manggis yang lahir ada 5 ekor. Tiga ekor mati dan salah satunya berwarna hitam
seperti Manggis juga.

Semasa saya balik, 4 ekor sudah tergolek di dalam kandang. 2 ekor sudah keras kaku.
Kalau ikut keadaan badannya itu, ianya sudah mati semasa dalam perut lagi.

Seperti biasa, saya ambil Manggis untuk menyusukan anaknya yang 2 ekor itu. Setelah itu saya masukkan kembali ke dalam kandang dan mengambil Jasmine pula.

Semasa memegang Jasmine, mata saya memandang kandang Manggis. Saya melihat Manggis tengah mengunyah sesuatu. Rupa-rupanya Manggis sedang membersihkan seekor lagi anak yang baru dilahirkan. Maksudnya semasa saya memegang Manggis untuk susukan anak dia, dia mahu beranak lagi.

Terus saya mengalihkan anaknya yang diselaputi darah itu dengan tangan saya. Kesian Manggis. Ibu muda yang belum berpengalaman. 3 ekor anaknya mati dalam perut. Mungkin sebab perutnya tidak dapat menampung 5 ekor sekali.. MUNGKIN!

No comments:

Post a Comment