Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, October 08, 2010

Budak mabuk



Nama dia Zazawati Adawiyah. Umur sebaya dengan anak saya, 10 tahun. Orangnya
cerdik dan petah berkata-kata. Aktif di sekolah. Menyanyi, bercerita, dan
berbagai lagi, semua boleh.

Semasa dia balik mengikut saya semasa beraya hari itu, saya kesian dengannya.
Kenapa? Baru naik kereta 5 minit, matanya sudah terpejam. Pening. Dan dia akan
baring sepanjang perjalanan.

Anak saya bengang sebab dia tidak dapat baring di tempat duduk belakang
kerana di monopoli si gadis kecil ini.

Ingatkan sebab saya berjalan jauh agaknya. Mana taknya, dari Rawang turun ke Selayang.Dari Selayang, turun pula ke Senawang. Dan dari Senawang beraya pula
ke Semenyih. Akhir sekali ke Kajang. Pukul 12.30 malam baru sampai ke rumah
saya di Sepang.

Bila tanya kepada emaknya, dia memang macam tu. Pergi sekolah yang tak sampai
10 minit dari rumah pun boleh mabuk. Pelik juga. Hari-hari macam tu.

# Saya dulu pun mabuk bila naik kereta, tapi tak pulak teruk macam tu. Iyalah
dulu nak dapat naik kereta pun susah.

1 comment: