Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Wednesday, April 13, 2011

Nasi dah kering.


Pic dari G.

Orang dulu-dulu, selalu jemur nasi. Nasi yang tak habis,
selalunya tidaklah banyak. Basuh dengan air lepas tu
jemur. Pastikan ianya betul-betul kering yea.Nak buat apa?

Emak saya dulu ada buat satu jenis makanan menggunakan nasi
kering. Tapi malangnya saya tak ingat apakah nama makanan itu.
Emak saya akan menggiling nasi kering, campur dengan gula dan
kelapa kalau tak silap. Lepas tu makan. Sedap, masa
budak-budak kan tengah pelahap...

Atau pun nasi kering itu bolehlah di goreng. Nanti nasi
itu akan jadi kembang macam inang-inang (tapi tak adalah bentuknya
bulat). Dah goreng toskan dari minyaknya.

Masak pula air gula (bubuhlah pewarna sikit). Dah likat
masukkan nasi yang telah digoreng tadi. Makan pun sedap.

Teringat satu kes, masa tu saya duduk kat Sungai Buluh.
Rumah flat, tingkat 4. Semput nafas panjat tangga. Sebelum
gi kerja , jemur nasi dulu...Kiranya balik nanti dah
kering agaknya.

Nak tahu apa jadi. Saya cuma ingat yang saya ada jemur nasi 3
hari kemudian.. Bila dicari rupanya sudah jatuh di bawah.
Terbang dek angin sudah..hahaha.. kesimpulannya, kalau duduk
rumah cam tu, jangan mudah lupa. Kalau tak selamat..

Bukan nasi kering je, kadang-kadang baju pun cam tu gak..Dan
yang paling saya kesal, telekung hadiah dari cikgu saya (sebab
dapat gred best dalam BM bila SPM). Terbang
juga di tiup angin kerana 'keterlupaan' saya.... Sayangnya...

No comments:

Post a Comment