Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Monday, January 10, 2011

Rombongan Cik Kiah!

Rombongan Cik Kiah? Pergi mana? Pergi Bekam. Rasanya
semua tahu khasiat bekam kan. Di bawah ini adalah info dari
Google.

Khasiat dan Manfaat Bekam
Sebagai suatu metode pengobatan, tentunya bekam mempunyai khasiat. Di antaranya adalah:

1. Mengeluarkan darah kotor, baik darah yang teracuni maupun darah yang statis, sehingga peredaran darah yang semula tersumbat menjadi lancar kembali.

2. Meringankan tubuh. Banyaknya kandungan darah kotor yang menumpuk di bawah permukaan kulit seseorang akan mengakibatkan terasa malas dan berat. Jika dibekam, maka akan meringankan tubuhnya.
3. Menajamkan penglihatan. Tersumbatnya peredaran darah ke mata mengakibatkan penglihatan akan menjadi buram. Setelah dibekam, peredaran darah yang tersumbat kembali lancar dan mata bisa melihat dengan terang.

4. Menghilangkan berbagai macam penyakit. Rasullulah SAW mengisyaratkan ada 72 macam penyakit yang dapat disembuhkan dengan jalan berbekam, seperti: Asam urat, darah tinggi, jantung, kolesterol, masuk angin, migrain, sakit mata, stroke, sakit gigi, vertigo, sinusitis, jerawat, sembelit, wasir, impotensi, wasir, kencing manis, liver, ginjal, pengapuran dan lain lain.


Saya, jiran sebelah rumah dan menantunya pergi berbekam
pada hari sabtu yang sudah. Mula-mula rasa takut juga,
tapi bila dah buat tak la sesakit yang di bayangkan.

Saya buat bekam untuk migrain dan juga main point.
Adalah dalam 12 cup, 3 cup dibahagian kepala dan selebihnya
dibahagian belakang.

Tapi ada satu bahagian yang saya rasa akan ambil masa
untuk hilang bekasnya...
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v





Orang yang berbekam itu bercerita dengan kami, ada seorang
pakcik yang datang berbekam. Umurnya 90 tahun lebih, datang
dengan isteri no 4. Saya ulang sekali lagi, isteri no 4.
Naik tangga pun tak payah orang nak pimpin, ketangkasannya
seperti orang berumur 60 tahun...

Bila ditanya, pakcik tu kata dia berbekam bermula dari umur
20 tahun. Sebab itu dia sentiasa sihat. Wallahualam...

Semasa balik kampung semalam, ada seorang perempuan
tua cina menegur saya.

"Lu masuk india ka?" Dengan muka pelik, wanita tua
itu bertanya.

"Eh..bukan, ini kesan bekam la..." Pantas saya jawab.

"Menyirap, nurul dengan cina tu cakap bu..."hahaha...
Sayang juga dia kat saya.

No comments:

Post a Comment