Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Saturday, December 03, 2011

Hatyai, Thailand : Part 3

Destinasi seterusnya adalah floating market. Perjalan yang memakan masa
kira-kira 40 minit dari Shamila Beach. Masa yang diperuntukan di sini adalah 3 jam.


Disini juga ada disediakan surau dan tandas. Seperti tadi, saya mencari
benda-benda pelik yang berada di sini. Ulat goreng, lipas goreng dan
macam-macam lagi.


Tidaklah terasa geli, dah makanan penduduk di situ. Jadi kita kena
lah hormati walaupun pada pandangan mata kita, ianya amat
menjijikkan.

Saya mencuba beberapa makanan mereka yang saya beli dari
penjual islam. Tetapi disini kena berhati-hati juga kerana
kadang-kadang kita terlepas pandang.

Anak dara saya mahu membeli semangkuk mee berbola daging.
Apabila saya melihat papan tanda jualan yang ada dibelakang bot
saya ternampak perkataan 'pork' di situ. Ternyata penjual
itu bukan Islam.

Pada pandangan saya, makanan yang saya rasa di situ ternyata
sedap. Tetapi amat pedas. Dilawan pula dengan rasa masam dan
juga manis.

Tarikan yang ada di tempat penjual air pula, adalah
bekas airnya yang diperbuat dari tanah liat. Dengan bayaran
20 baht, kita bukan saja dapat air tetapi juga boleh bawak
balik bentuk cawan yang kita mahu. Doremon, hello kitty
dan juga bentuk ikan, bergantung dengan apa yang kita
mahu.


Setelah habis masa yang diperuntukan kami pulang dan singgah
sebentar di night market. Tak ingat pula di mana tetapi ianya
seperti pasar malam yang besar.

Dari baju, makanan, barang keperluan, kasut ,beg semuanya ada.
Macam-macam ada. Siapkan saja duitnya dan seperti tadi, saya
mencuba lagi makanan yang saya mahu cuba.


Tidak susah mencari makanan halal disini. Setelah habis
masa 1 jam, kami bergerak pulang ke hotel. Badan terasa
letih, kaki pulak terasa sakit. Poket pun sesak nafas jugak.haha.

Tour guide berpesan lagi, sesiapa yang mahu mengikut untuk ditunjuk
jalan ke tengah bandar, diberitahu agar berkumpul dilobi pada
pukul 10 malam.

Hotel Cholatarn yang kami duduki itu tidak jauh dari 'tempat shoping'.
Jadi itulah tujuan tour guide kami membawa kami keluar berjalan kaki
pada malam itu. Kiranya untuk tunjuk jalan.

Beli apa yang patut, dan kami keluar mencari kedai makan. Ada 1 kkedai yang
tidak jauh dari Hotel yang dinamakan Kelantan Restoran. Tomyam kat sini
memang power. Memang jauh beza dari tomyam kita.


Perut dah kenyang, apa lagi. Balik tidurlah jawabnya.

No comments:

Post a Comment