Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, December 30, 2010

Apabila dia membebel.

"Ibu dah kena penyakit orang tua, sebab suka membebel." Kata anak
saya.

Apa perasaan anda apabila mendengar ayat yang sebegini dari
seorang anak kecil? Saya gelak sajalah…

Benar, seorang EMAK, IBU, MAMA atau apa saja panggilan
memang akan membebel bila ada saja benda yang tidak kena
di matanya.

Anak pulak tak suka dengar EMAK, IBU, MAMA atau yang
sewaktunya membebel. Benci, marah, geram dan macam-macam
perasaan lagi yang ada dalam hati, ye tak?

Sebab apa ibu kita membebel? Tanya balik pada diri sendiri. Apa
salah kita, apa yang telah kita buat. Tentu ada, cuma mungkin kita
rasa ianya betul tetapi sebaliknya pada ibu kita.

Lalu terjadilah peristiwa keluar rumah tanpa izin atau lari
dari rumah sebab boring dengar emak membebel sedangkan bebelan
itu adakalanya benar dan baik.

Kebelakangan ini banyak yang kita baca di surat khabar, kena
marah sikit, lari. Kena tegur sikit, lari. Bila berita kehilangan
dah tersiar di surat khabar, baru nak balik.

Takkanlah seorang wanita yang kita sayangi dan kasihi akan marah
dan memekak kat telinga kita tanpa sebab.

Saya dulupun kena bebel jugak. Alhamdullilah, berkat bebelan emak
saya tu, saya jadi orang. Kalau tak, tak tahulah kemana hala tuju
saya agaknya.Dan sebagai anak, kita kena fikir yang positif.

Setiap larangan, mesti ada sebabnya. Setiap perkara yang emak
kita kata jangan,mesti ada akibatnya. Macam yang kat bawah nie:-

Siapa yang tak marah kalau dah Maghrib tak balik-balik. Nanti
kalau dah terpekik terlolong disampuk dek hantu, emak bapak juga
yang susah.Dia mana tahu yang dia menyusahkan emak bapak, sebab
dia mana sedar.

Siapa yang tak marah kalau asyik berkepit dengan pak we atau mak
we, tak ingat nak balik. Nanti kalau perut tu dah buncit, siapa
yang malu dan takut? Maka terjadilah kes buang anak yang semakin
menjadi-jadi sekarang ni. Dia mana tahu malu, sebab kalau dia
tahu malu sudah tentu dia tak sewenang-wenangnya bagi 'benda' tu
kat boyfreind dia…

Siapa yang tak marah,..


Ish…sudah-sudahlah tu Puan Fadilah ooiiii…membebel lagi….Confirm
memang saya dah tua.

2 comments:

  1. makyah suka bebel..HAHA balik raya t,lawan ngan makngah ye..huehuehue~

    ReplyDelete