Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, May 05, 2011

Cerita Handphone.

Hari ini dah masuk 6 hari handphone saya 'mati'. Pagi
ini anak dara saya tanya ' macam mana rasa tanpa
handphone'…

Aman damai. Itu jawapan saya. Tapi tak ada handphone pun
susah juga. Kalau tak ada kecemasan ok je. Selagi saya ingat
no telephone suami dan adik di kampung, kira ok la tu
kalau tak ada handphone pun…

Kesenangan handphone pada saya, senang suami nak cari. Senang
kalau adik saya nak call. Selain tu, alarm waktu pagi. Sesekali main
game ataupun masuk internet…

Zaman sekarang anak-anak rasanya semua ada handphone.
Sudah murah, sebab itu ianya semacam menjadi satu trend
sehinggakan budak sekolah rendah pun ada handphone
sendiri, contohnya anak saya.

Saya hanya menggunakan handphone apabila saya berumur
30 tahun. Setelah 9 tahun bekerja. Berlainan dengan sekarang
ni, tak kerja pun ada handphone.

Saya menggunakan handphone jenis Alcatel. Tengok kat
surat khabar, nampak comel. Harganya RM 199.00, kalau
tak silap. Camera pun tak ada.

Bila kawan lama suruh forwardkan gambar saya
dan keluarga melalui handphone, saya cakap 'telephone
aku tak canggih. Tak boleh ambik gambar..'

Dia tak percaya. Dia kata mana orang zaman sekarang pakai
handphone yang tak ada camera…

"Yang pentingnya boleh buat panggilan. Kalau tak boleh call
sebab credit tak ada, guna handphone yang canggih pun tak guna jugak…"
Betul tak?

Betul. Sebab saya selalu dengar dan tengok. Handphone gila-gila
punya cantik. Gila punya canggih. Tapi credit tak ada.. Buang longkang
lah yea…

Walaupun handphone yang saya guna itu murah harganya, tetapi
tahan 4 tahun tau.. Saya tukar kepada Sony Ericson bila handphone
tu buat perangai.. Baru charge bateri, dah habis..

Walaupun baru 1 tahun saya pakai Sony Ericson nie, dah tak
boleh nak charge bateri… grrrrr..Nak kena hantarlah
repair pulak….Macam-macam.

Saya teringat 1 kisah. Masa tu saya sudah berkerja di Forwarding
agent. Baru pindah dari Subang airport ke KLIA airport. Ada 1
orang 'remaja' perempuan ni. Comel orangnya tetapi sedikit
gedik dan keanak-anakan.

Dia ada handphone. Masa tu kiranya kat office saya hanya ada
beberapa orang ada handphone tetapi lebih ramai yang tak ada.

Masa tu jenis handphone yang macam 'walkie talkie' tu..(puas saya
google, tapi tak dapat cari gambarnya). Handphone tu siap ada
antena kecik lagi…Berat pulak tu..

"Biarlah handphone besar, nanti orang tak tahu kita pakai/ ada
handphone." Suara si remaja ini kedengaran apabila dia
bercerita dengan teman yang duduk di sebelah.

Saya yang mendengar rasa nak gelak, tetapi tak boleh. Cuma
senyum je… Rupanya jenis nak tunjuk kat orang yang dia ada
hanpdhone.. Besar lagi…

'Kenapa tak sandang je public phone kat tengah belakang..' Tapi
kata-kata tu mati kat dalam hati… Kalau terluah dari mulut
masa tu tak tahulah macam mana…hahaha…
Dah tentu semua orang nampak, lagi besar punya….

Gambar dari mr G yang tak ada kena mengena dalam
ini cerita..

2 comments:

  1. ada gak jenis manusia yg asal keluar telefon baru, tukar. keluar baru, tukar.

    sangatlah bukan saya.
    telefon sekarang ni pun dh nazak.
    malas lak nk tukar baru.

    saya mmg kodi.
    heh.



    .

    ReplyDelete
  2. TM, orang yang mcm tu duitnya terlebih....tak tahu nak buat apa..jadilah begitu...

    ReplyDelete