Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Monday, May 16, 2011

Cerita ceriti.



" Emak nak?" Tanya si anak.

" Makanlah engkau…" Jawap si emak. Emak mencubit
sedikit makanan si anak atau hanya memandang sambil meneguk
air liur.

Pernah tak anda mengalami situasi sebegini? Saya pernah dan
kadang-kala hanya meneguk liur apabila melihat anak makan.
Seorang emak akan mendahulukan anak dalam bab-bab makanan
ini. Yang saya tahu, dengar, lihat dan alami sekarang ini.

Teringat satu kisah. Bukan dongeng tapi sememangnya berlaku.
Di kampung saya dulu, ada seorang emak ni. Anaknya ramai juga.

Rajin ke kedai, dan setiap kali dia ke kedai akan melalui rumah
saya. Setiap kali dia balik dari kedai, anak-anak termasuk dia
sekali akan makan jajan. Tak adalah yang pelik. Baguslah tu
makan beramai-ramai.

Tetapi yang pelik dan selalu membuatkan emak saya ketawa
adalah nilai/harga makanan si emak akan lebih mahal dari si
anak.

Contohnya kalau anaknya makan aiskrim batang yang murah,
si emak akan makan aiskrim connecto (betul ke ejaan ni?).
Kalau anak makan cekedis bungkusan kecik, si emak pula
sebaliknya..

Bukan sekali dua tau. Setiap kali pun macam tu.
Kenapa agaknya? Tidak pulak saya tahu. Tetapi memang
lucu bagi saya dan emak. Kata emak 'lebih dari budak kecik'.

No comments:

Post a Comment