Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Thursday, November 25, 2010

Jaga hati




Semasa kenduri kahwin di rumah kakak saya hari tu,
saya berjumpa kembali dengan orang kampung. Memang
setahun tak sekali saya berjumpa mereka kerana selalunya
saya beraya di Melaka.

Soalan pertama yang ditanya adalah bilangan anak. Rasanya
adalah lebih 10 kali saya ditanya oleh bekas jiran-jiran
saya itu.

Memang itu soalan wajib agaknya. Kalau saya contact member
lama dan bekas cikgu sekolah saya memang itu yang ditanya.
Cubalah tanya berapa duit yang saya ada, berapa karung
emas yang saya ada... Bolehlah saya kelentong dengan
mengatakan saya duit 1 juta tapi duit Rupiah la... Boleh saya
katakan saya ada emas 10 karung tapi zulian la...
Ada ke orang yg nak tanya soalan macan ni? hahaha.

Bila di beritahu cuma 1, nak tahu pulak jawapannya. 1 je.
Aik?? Ada salah, tak ada lagilah orang kata ye tak. Sikit
pun salah. Tak pandai buat la, bla..bla..bla..

Pada saya, orang yang selalu berkata itu dan ini kepada
orang yang tiada anak atau belum ada anak, sememangnya
orang yang tidak ada otak atau pun bercakap tidak menggunakan
otak( maaf cakap la).

Mereka yang sebegini tidak memikir perasaan orang yang dikata
itu. Bercakap mengikut sedap mulut sahaja. Cuba kita duduk
di dalam kelompok mereka. Yang sudah tentunya sudah puas
berusaha : - berjumpa pakar, berjumpa bidan dan sebagainya.

Tetapi jika belum ada rezekinya lagi, nak buat macam mana.
Ye tak?? Kalau ALLAH kata jadi, jadilah begitu juga sebalik
nya.

Oleh itu, berhati-hatilah dengan apa yang keluar dari mulut
kita (peringatan untuk diri sendiri juga).Takut ianya nanti
menggores hati orang lain.

No comments:

Post a Comment