Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Tuesday, December 29, 2009

Belajar masak...

Orang tua pernah berkata 'kalau mahu mengikat suami, ikatlah dengan perutnya'. Maksudnya ikatlah dengan masakan kita.

Saya dulu mula belajar memasak daripada sekolah lagi. Bukanlah setiap hari, tetapi hanya hujung minggu sahaja. Setiap hari sabtu dan ahad, emak saya tidak akan menjenguk dapur. Dia akan berjalan-jalan sekitar kampung (arwah abah saya meninggal masa umur saya 8 tahun. Jadi masak makan, cuma untuk kami sahaja). Jadi saya dan adik yang kena masak. Mak saya tidak pernah kata tak sedap. Entah betul sedap atau dia memang tak mahu menghampakan anak-anaknya. he..he..

Mula-mula memang hancus... Tapi lama-kelamaan ia menjadi lebih baik. Berbanding dengan anak-anak zaman sekarang. Baru dipanggil ke dapur, sudah ada yang merengus. Sudah pandai memberontak.

Sekarang ini saya selalu menyuruh anak saya menolong di dapur. Anak saya kata, dia 'lemas' bila di dapur lama-lama. Saya kena bersabar dengan dia, bila bawang saya berkecai dipotong ikut sesuka hatinya. Bila kepala udang dan perut ikan saya berkecai dikerjakannya. Biar dia belajar, tak dapat banyak sikit pun jadilah. Daripada dia tak tahu langsung.

Sebagai ibu yang ada anak perempuan, sudah tentu ibu itu mengharapkan pertolongan anak perempuannya menolong kerja di dapur. Lainlah kalau ada pembantu rumah.

Anda pernah dengar masak sup ayam, bubuh air asam jawa? Saya terkedu apabila mendengar adik saya bercerita. Ini kisah benar, bukan main-main tau. Birasnya memasak sup ayam begitu kerana dia diajar oleh emaknya begitu. Pelik bukan, tetapi benar. Sama seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul.

"ala...kedai makan kan banyak..order je" Itu juga ayat yang selalu saya dengar. Betul. Kedai makan memang banyak. Tetapi suami kita sudah tentu lebih suka makan masakan kita. Sudah tentu terjamin kebersihannya. Dan saya juga tak mengakui yang saya pandai memasak. Tapi lepaslah juga, kalau keluarga suami saya datang.

Saya sendiri jarang makan di luar. Sebulan mungkin dua kali sahaja. Itu pun kalau penyakit 'M' sudah menyerang...he..he..he..

2 comments:

  1. Salam ziarah dan salam kenal Fadhilah,

    Jalan2 dan berkunjung ke blog ahli2 AVA. Kenal dulu di blog baru kemudian insya-Allah bertemu di bengkel nanti. :)

    ~Putri Lily~

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan juga. Insya-ALLAH, jumpa di bengkel ahad nanti...

    ReplyDelete