Selamat datang.

Selamat singgah.

Blog ini menjadi medan untuk saya mencurah rasa, mencoret cerita dan menampal muka yang mana saya suka.

Selamat membaca dan berkongsi rasa.



Friday, February 24, 2012

Hajat yang belum sampai..

Anda pernah menderma darah? Saya tidak pernah.
Selama ini belum sekali pun menderma darah.

Jadi bila saya nampak 1 iklan yang ditampal di
pintu masuk tempat kami berkerja, saya
teruja.

Memang seronok, sebab saya teringin mahu menderma
darah. Jadi bila tiba harinya, iaitu hari Rabu
22 Feb, saya memang telah bersedia.

Saya, bos dan 1 lagi teman perempuan pun pergilah.
Kena isi 1 borang yang tanya macam-macam. Dah selesai
semuanya menunggu giliran untuk ujian saringan.

Kawan saya lepas, saya tak lepas. Sebabnya saya punya
operation belum melebihi 6 bulan lagi. Kecewa, tapi
tak boleh..nak buat macam mana. Kena tunggu lain
kali pulak.

Oleh kerana menunggu, saya pun interview lah orang
yang check darah tu..antara-antara sebab kita tidak
boleh derma atau syarat-syaratnya ialah:

1- 6 bulan selepas operation baru boleh derma
darah. Takut penbedahan yang dalam tu belum
baik sepenuhnya dan akan ada jangkitan.

2 - datang bulan tidak boleh menderma darah.

3- mesti bebas dari ubat antibiotik selama 1 minggu
sebelum menderma.

4- mesti bebas dari ubat tahan sakit selama 24 jam.

5 - berat mesti tidak kurang dari 45kg.

Itu adalah diantaranyalah. Kalau nak tahu lebih
lanjut kena rujuk pada pak google.

"Berapa paket atau berapa banyak darah kita
diambil semasa menderma?" tanya saya.

Ialah,mesti nak tahukan. Buatnya terlebih
derma sehingga memudaratkan, masalah pulak
nanti.

"Itu bergantung kepada berat badan kita."
Jawapan orang yang bertugas.

"Oo..bukan bergantung kepada penderma, berapa
banyak yang dia mahu derma dalam 1 hari?"
Saya tanya lagi.

"Sudah tentu tidak.."Jawab pertugas tu lagi.

Nak tahu penyudahnya? Petugas tu keluar
ambik angin sekejap sebab banyak sangat saya
interview dia..

haha..

No comments:

Post a Comment